فیزیک اول دبیرستان علامه امینی
فیزیک

پنجمین کنفرانس سالوی که در اکتبر ۱۹۲۷ / مهر ۱۳۰۶ در بروکسل بلژیک برگزار شد، میزبان بزرگ‌ترین فیزیک‌دانان آن روزگار بود و عکس دسته‌جمعی این گروه، مشهورترین عکس دنیای فیزیک لقب گرفته است.

موسسه بین‌المللی فیزیک و شیمی سالوی (Solvay) در سال ۱۹۱۲ در بروکسل بلژیک و پس از برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی سالوی در ۱۹۱۱ تاسیس شد.

 

این موسسه در نیمه اول قرن بیستم بسیار مشهور بود و کنفرانس‌های بین‌المللی آن که هر چند سال یک‌بار برگزار می‌شد، شاهد دستاوردهای بسیار بزرگی بود.

 

مشهورترین این کنفرانس‌ها، پنجمین کنفرانس سالوی بود که در اکتبر ۱۹۲۷ / مهر ۱۳۰۶ با موضوع الکترون‌ها و پروتون‌ها برگزار شد. از ۲۹ نفر فیزیک‌دان حاضر در کنفرانس، ۱۷ نفر برنده جایزه نوبل شده بودند (یا در سال‌های بعد از کنفرانس برنده این جایزه شدند).

 

موضوع این کنفرانس، بحث و بررسی در مورد نظریه کوانتومی بود که به‌تازگی ارایه شده بود و اصل عدم‌قطعیت هایزنبرگ به موضوع بحث داغ بین آلبرت اینشتین و نیلز بوهر تبدیل شده بود. اینشتین می‌گفت «خدا تاس نمی‌اندازد» و نیلز بوهر جواب می‌داد: «بس کن! به خدا نگو که چه‌کار کند».

 

حاضران در عکس، از راست به چپ

ردیف سوم (ایستاده): لئون بریلوئین – رالف فاولر – ورنر هایزنبرگ (نوبل فیزیک ۱۹۳۲) – ولفگانگ پائولی (نوبل فیزیک ۱۹۴۵) – ژولز امیل ورشافلت – اروین شرودینگر (نوبل فیزیک ۱۹۳۳)- تئوفیل دی‌داندر-ادوارد هرزن – پل اهرنفست- امیل هنریوت- آگوست پیکارد

 

ردیف دوم: نیلز بوهر (نوبل فیزیک ۱۹۲۲) – مکس بورن )نوبل فیزیک ۱۹۵۴) – لوییس دی‌بروگلی (نوبل فیزیک ۱۹۲۹) – آرتور کامپتون (نوبل فیزیک ۱۹۲۷) – پل دیراک (نوبل فیزیک ۱۹۳۳) – هنریک کرامرز – ویلیام براگ (نوبل فیزیک ۱۹۱۵) – مارتین نادسن – پیتر دبیه (نوبل شیمی ۱۹۳۶)

 

ردیف اول: اوون ریچاردسون (نوبل فیزیک ۱۹۲۸) – چارلز ویلسون (نوبل فیزیک ۱۹۲۷) – چارلز گویه – پل لانگه‌وین – آلبرت اینشتین (نوبل فیزیک ۱۹۲۱) – هنریک لورنتز (نوبل فیزیک ۱۹۰۲) – ماری کوری (نوبل فیزیک ۱۹۰۳ و نوبل شیمی ۱۹۱۱) – مکس پلانک (نوبل فیزیک ۱۹۱۸) – اروینگ لنگ‌مویر (نوبل شیمی ۱۹۳۲)

 

.div17{width:300px; height:40px; float:left;}
شنبه 5 / 7 / 1390برچسب:, :: 22:36 ::  نويسنده : ایمان حسینی و علی دانشور
.div17{width:300px; height:40px; float:left;}

   

استيون ويليام هاوكينگ استاد كرسي لوكاشين

در 29 اوريل 1980 در سالن كنفرانس كوكرافت در كمبريج انگلستان جايي كه عرصه باليدن تامسون و راترفورد بود، دانشمندان و مقامات دانشگاه روي صندلي‌هاي رديف‌شده بر كف شيب‌دار سالن كه مقابل ديواري پوشيده از وايت‌برد و پرده اسلايد بود، گرد‌هم آمده بودند. اين جلسه براي وضع اولين خطابه يك پروفسور جديد كرسي لوكاشين(Lucasian) رياضي برقرار شده بود. اين پروفسور استفن ويليام هاوكينگ رياضي‌دان و فيزيك‌دان 38 ساله بود.

عنوان خطابه يك سوال بود:

آيا دورنماي پايان فيزيك نظري ديده مي‌شود؟

و هاوكينگ با اعلام اين كه پاسخ او به اين سوال مثبت است، شنوندگان را شگفت‌زده كرد! او از حضار دعوت كرد تا به او بپيوندند و با گريزي شورانگيز از ميان زمان و مكان جام‌مقدس علم را بيابند. يعني نظريه‌اي كه جهان و هر چه را كه در آن روي مي‌دهد، تبيين كند.

استفن هاوكينگ در حالي كه يكي از شاگردانش خطابه او را براي جمعيت گرد آمده قرائت مي‌كرد. روي صندلي‌چرخ‌دار نشسته بود. در يك قضاوت ظاهري به‌نظر نمي‌رسيد كه او انتخاب مناسبي براي رهبري يك كار خطير باشد. فيزيك نظري براي او گريز بزرگي از يك زندان بود. زنداني بسيار بدتر از آن‌چه در مورد آزمايشگاه‌هاي قديمي كاونديش به طعنه بيان مي‌شد. از اوايل بيست سالگي او با بيماري از كار افتادگي روزافزون كه از مرگ زودرس او خبر مي‌داد، مي‌ساخت. هاوكينگ مبتلا به اسكلروز جانبي آميوتروفيك(Amyotrophic Lateral Sclerosis) يا ALS بود و زماني كه كرسي لوكاشين رو عهده‌دار شد، ديگر توانايي راه رفتن، نوشتن، غذا خوردن، را نداشت و اگر سرش به پايين مي‌افتاد نمي‌توانست آن را بلند كند. صحبت كردن او غير مفهوم و فقط براي كساني كه وي را خوب مي‌شناختند قابل درك بود. براي خطابه لوكاشين، او با زحمت فراوان متن مورد نظر خود را قبلاْ ديكته كرده بود تا شاگردش بتواند، آن را قرائت كند. اما هاوكينگ معلول نبوده و نيست. او يك رياضي‌دان و فيزيك‌دان برجسته است و بسياري او را برجسته‌ترين فيزيك‌دان پس از انيشتين مي‌دانند. كرسي لوكاشين يك مقام آكادميك ممتاز است كه زماني سر آيزاك نيوتن عهده‌دار آن بود.

هاوكينگ ضمن مبارزه دائمي با بيماري لاعلاجش همواره در تلاش براي دستيابي به پاسخ اين سوال اصلي كيهان‌شناسي بوده است كه اين جهان از كجا آمده و به كجا مي‌رود؟ زندگي او تلاشي مستمر و پيگير در راه كشف حقايق اين جهان است. او به دنبال نظريه «همه چيز» است. نظريه جامعي كه بتواند قوانين حاكم بر جهان را در يك سري معادلات و قواعد خلاصه كند. موقعي كه نظريه نسبيت عمومي انيشتين را براي توضيح برخي ويژگي‌هاي فيزيكي سياهچاله‌ها ناتوان مي‌بيند، به مكانيك كوانتومي متوسل مي‌شود. سعي مي‌كند اين دو را در هم آميزد. فرضيه‌اي مطرح مي‌كند. فرضيه‌اش را مورد سوال قرار مي‌دهد. در راه كشف حقيقت به سوال‌هايي برمي‌خورد. فضاي خالي، خالي نيست! سياه‌چاله‌ها سياه نيستند! آغازها مي‌توانند پايان‌ها باشند و …. حقيقت بسيار پيچيده و گريزان است. آيا هاوكينگ و دانشمندان ديگر روزي به نظريه همه چيز دست خواهند يافت؟

دانشمندان زيادي در اين زمينه تلاش مي‌كنند. برخي حداقل به اندازه هاوكينگ شهرت دارند. اما چيزي كه زندگي هاوكينگ را متمايز مي‌كند، اميد است. 39 سال از از زماني كه پزشكان براي هاوكينگ عمري دو يا سه ساله در حالي كه تكه‌گوشتي بيشتر نخواهد بود پيش‌بيني كرده بودند، مي‌گذرد. او هنوز با بيماريي كه تمام عضلات او را از كار انداخته است، مبارزه مي‌كند و كماكان به حيات پربار خود ادامه مي‌دهد. پيام او به ديگران همواره اين بوده است كه به بيماري‌اش نينديشند

.div17{width:300px; height:40px; float:left;}

معرفی بهترین سایت های فیزیک جهان

۱- http://www.wyp2005.org

اين سايت مربوط به سال جهاني فيزيک در سال 2005 مي‌باشد. در سايت مي‌توان به مطالب زيادي درباره برنامه‌ها و موارد جديد به کار گرفته شده در اين سال دسترسي پيدا کرده و از آن‌ها مطلع شد. هم‌چنين فعاليت‌هاي بين‌المللي، فعاليت‌هاي داخلي، توضيحاتي درباره فعاليت‌ها، خبرنامه‌ها، ملاقات‌هاي علمي، امکان بهره بردن از نرم‌افزارهاي قرار داده شده در سايت، link‌هاي مرتبط و بازي‌هاي فيزيکي از ساير مواردي هستند که در اين سايت مي‌توان مشاهده نمود.

2- http://www.physorg.com

اين سايت را مي‌توان يک سايت گسترده اطلاع‌رساني درباره فيزيک دانست. در سايت به مطالب علمي، تکنيکي، فيزيک محض و اخبار مربوط به فيزيک پرداخته شده است. فيزيک نانو، کوانتوم، فناوري‌هاي برپايه فيزيک، علوم نجوم و زمين شناسي، ابزارآلات الکترونيکي، علوم پايه، معرفي کتاب، مجله رايگان مرکز، امکان جستجو در مطالب سايت، آرشيو مطالب قديمي و خبرنامه سايت را مي‌توان از مطالب ارائه شده در اين سايت نام برد.

3- http://www.physicscentral.com

سايت مرکز فيزيک در اين جا به آموزش چگونگي عملکرد سيستم‌ها و ابزارآلات از ديدگاه فيزيکي مي‌پردازد. امکانات جستجو در سايت، معرفي افراد و محققان شاغل در تحقيقات فيزيک، تصاوير مربوط به فيزيک، فيزيک کاربردي، نجوم و ستاره شناسي، link‌هاي مربوط به علم فيزيک، اخبار و رويدادهاي مرتبط و آرشيوي از متون و مقالات نوشته شده درباره فيزيک را مي‌توان به عنوان مطالب قرار داده شده در اين سايت نام برد.

4- http://www.phys.ualberta.ca

اين سايت به دانشگاه آلبرتا که به يادبود آلبرت انيشنين نام گذاري شده است تعلق دارد. سايت دربرگيرنده مطالب گسترده‌اي درباره فيزيک مي‌باشد. اخبار، رويدادها، امکانات جستجوي سايت، link‌هاي مرتبط با فيزيک، مطالب خواندني درباره بزرگان اين علم، تحقيقات به عمل آمده در دانشگاه، تحصيلکردگان دانشگاه، امکانات دانشگاه، پروژه‌هاي انجام گرفته در دانشگاه از مطالب موجود در اين سايت به شمار مي‌آيند.

5- http://www.unbc.ca/physics

دانشگاه شمالي بريتيش کلمبيا در کانادا در اين سايت به معرفي بخش فيزيک خود مي‌پردازد. در سايت امکانات جستجو قرار داده شده است. هم‌چنين مي‌توان به مکاتبه با اين دانشگاه پرداخت.

6- http://info.phys.uvic.ca

دانشگاه ويکتورياي کانادا در اين سايت به معرفي دپارتمان فيزيک و نجوم خود مي‌پردازد. در سايت مي‌توان به اطلاعاتي درباره دپارتمان، افراد شاغل در اين دپارتمان، تحقيقات به عمل آمده و در دست انجام، دانشجويان موفق، برنامه‌هاي در دست اقدام، سمينارهاي برگزارشده، link‌هاي مرتبط، اخبار و رويدادها و نيز خبرنامه مؤسسه دسترسي پيدا کرد و از مطالب ارائه شده استفاده نمود.

7- http://alpha.centenary.edu

اين سايت به بخش فيزيک کالج مرکزي ايالت لويزيانا در امريکا تعلق دارد. در سايت اطلاعاتي درباره کالج، دانشجويان، اساتيد و مسئولان آن قرار داده شده است، هم‌چنين آموزش فيزيک، پروژه‌هاي انجام شده در کالج، link به سايت‌هاي مرتبط، تور تصويري از کالج و امکانات آن، لابراتوارهاي مجهز و غيره را مي‌توان در اين سايت مشاهده کرد.

8- http://www.pma.caltech.edu

سايت pma به دانشگاه فيزيک و رياضيات و نجوم کاليفرنياي امريکا تعلق دارد. در سايت امکان انتخاب موضوع مورد علاقه کاربر فراهم آمده است و مي‌توان فيزيک، رياضيات و نجوم را انتخاب کرده و درباره آن به کسب اطلاعات پرداخت. هم‌چنين مطالبي چون سمينارهاي برگزارشده و در دست اقدام و امکانات جستجو در مطالب سايت را مي‌توان از ديگر مطالب سايت نام برد.

9- http://www.physics.ucla.edu

دانشگاه UCLA که يکي از معروف‌ترين دانشگاه‌هاي امريکا بوده و در ايالت کاليفرنيا قرار دارد در اين سايت به معرفي دپارتمان فيزيک و اخترشناسي خود مي‌پردازد. در سايت امکان انتخاب يکي از سايت‌هاي فيزيک و يا اخترشناسي فراهم آمده است. هم‌چنين مي‌توان در هر کدام از اين سايت‌ها به اطلاعاتي درباره فعاليت‌هاي دانشگاه در زمينه منتخب دسترسي پيدا کرد.

10- http://www.physics.berkeley.edu

دانشگاه Berkeley که از معروفترين دانشگاه‌هاي کاليفرنياي امريکا مي‌باشد در اين سايت به معرفي دپارتمان فيزيک خود مي‌پردازد. در سايت مي‌توان اخبار و رويدادها، اطلاعاتي درباره دانشگاه و دپارتمان فيزيک، سرويس‌ها و امکانات ، مراتب تحصيلي، اساتيد، تحقيقات، امکانات جستجوي مطالب سايت را مشاهده کرد

.div17{width:300px; height:40px; float:left;}
شنبه 5 / 7 / 1390برچسب:, :: 22:36 ::  نويسنده : ایمان حسینی و علی دانشور
.div17{width:300px; height:40px; float:left;}
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش امدید ايمان حسینی و علی دانشور با تشکر از آقای بهشتی
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فیزیک و آدرس iaaphysics.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 20
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 31
بازدید کل : 14858
تعداد مطالب : 23
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1



Alternative content